Serce nie sługa, czasem mówi nie!

Serce nie sługa i czasem mówi – nie!

Pod takim tytułem miałam dziś drugi wykład na Uniwersytecie III Wieku, który tydzień temu rozpoczął nowy rok akademicki. Czy był to wykład o miłości? Hm, w pewnym sensie tak. Bo przecież kocha się sercem, ale najlepiej zdrowym. A niestety, zbyt często na serce chorujemy.

Zła wiadomość jest taka, że serce przeciętnego Polaka może być nawet o 8-9 lat starsze niż wskazuje jego metryka. A to oznacza, że z roku na rok proces starzenia się naszego serca może przebiegać szybciej niż przemijają nasze lata. Dlaczego? Bo gdy jesteśmy młodzi, o sercu myślimy, gdy jesteśmy zakochani. A to już wówczas powstają złe nawyki, prowadzące do chorób serca.

Serce jakie jest

To przede wszystkim mięsień pracujący jak pompa. Przez godzinę przetacza ponad 350 litrów krwi. W ciągu doby przepompowuje 10 tysięcy litrów krwi i kurczy się 100 tys. razy. W ciągu życia uderza więcej niż 3,5 miliarda razy. I to bez przerw i napraw. U dorosłego mężczyzny waży ok. 320 g, u kobiety – ok. 270 g. Jego wielkość można przyrównać do pięści. A teraz dobra wiadomość Serca zaprogramowane jest na ponad 100 lat życia. Wiele zależy od nas!

Podczas wykładu opowiedziała, jakie objawy powinny niepokoić i nasuwać myśl, że coś z naszym sercem jest nie tak, jak trzeba. Są to: ból w klatce piersiowej, duszność, kołatania serca, omdlenia, obrzęki. A jakie choroby dopadają serce? Przede wszystkim choroba niedokrwienna serca, w skrajne postaci zawał serca, wady serca (wrodzone, nabyte), zaburzenia rytmu i przewodzenia i kilka innych.

Serce – jakie badania?

Mówiłam też o diagnostyce i takich badaniach jak: EKG – spoczynkowe, wysiłkowe, USG – przezklatkowe, przezprzełykowe, Holter, Całodobowe RR, Koronarografia, badania Izotopowe, Badania laboratoryjne – markery (troponina sercowa, CK-MB), lipidogram.

I oczywiście rozwinęłam temat czynników ryzyka chorób serca. Są to miażdżyca, nadciśnienie, cukrzyca, używki, otyłość

A na koniec – zasada ruchu jako prosta droga do zdrowego serca: 3 x 30 x 130, czyli ruch 3 razy w tygodniu po trzydzieści minut, by osiągnąć tętno 130 na minutę.

I już zupełnie na koniec – dekalog dla zdrowego serca:

Po pierwsze – dieta i antyoksydanty

Po drugie rzucenie palenia

Po trzecie – ograniczenie alkoholu

Po czwarte – ruch

Po piąte- kontrola ciśnienia krwi

Po szóste – kontrola cholesterolu

Po siódme – kontrola cukru

Po ósme – kwas acetylosalicylowy

Po dziewiąte – nauka radzenia sobie ze stresem

Po dziesiąte – program profilaktyki układu krążenia

I jedenaste: kochajmy się!

***

Wykład jest realizowany w ramach projektuPorozmawiajmy o zdrowiu i nie tylko„.

O łódzkiej historii przeszczepu serca możesz przeczytać tutaj: Gdy przeszczepione serce zawodzi.

Dodaj komentarz